Behandeling met EMDR

Een veelgebruikte en effectieve behandelmethode binnen de psychologie is EMDR. Met EMDR kun je naast trauma klachten, ook angstklachten, depressie en zelfbeeldproblemen verhelpen. In deze blog lees je wat EMDR precies is, hoe het werkt en hoe het kan helpen.

Achtergrond

EMDR is de afkorting van Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Deze techniek is 30 jaar geleden per toeval ontdekt door de grondlegster Francine Shapiro, waarbij zij merkte minder last te hebben van traumatische gebeurtenissen na het toepassen van EMDR.

Er zijn verschillende theorieën over de werking van EMDR. Kort gezegd weten wij niet precies hoe het werkt, maar een logische uitleg lijkt de werkgeheugen theorie. De emotioneel geladen herinnering wordt vanuit het lange termijn geheugen naar het werkgeheugen ‘gedownload’ en daar bewerkt met behulp van het aanbieden van afleiding (oogbewegingen). Doordat het werkgeheugen maar een bepaalde capaciteit heeft, moet het een ‘keuze’ maken tussen nieuwe en oude informatie (respectievelijk de afleiding en de emotioneel geladen herinnering).  Vervolgens zal de bewerkte versie weer opgeslagen worden in het lange termijn geheugen.

Archiefkasten opruimen

Aan mijn cliënten leg ik de werking van EMDR vaak uit met de metafoor van een archiefkast. Alle ervaringen die wij hebben opgedaan worden opslagen in ons lange termijn geheugen in de vorm van archiefkasten met daarin dossiers (herinneringen). Deze archiefkasten kunnen openspringen op het moment dat er een trigger is , waarna de dossiers weer actief worden en een emotionele of fysieke reactie uitlokken.  Voorbeeld is dat je bang kan worden als je een presentatie moet geven, omdat je eerder een vervelende ervaring hebt gehad met voor de klas staan. De archiefkast ‘presentatieangst’ is opengegaan en de dossiers zorgen voor meer angst in het hier en nu dan wanneer je deze ervaring niet had. Met EMDR kun je de dossiers opruimen, zodat de archiefkast niet openvliegt wanneer je een trigger/aanleiding tegenkomt.

Hoe verloopt een EMDR sessie?

Bij EMDR zoom je in op een herinnering waar je nog veel emotionele lading bij ervaart. Dit kan bijvoorbeeld een auto ongeluk zijn, maar ook een sociale situatie waarin iemand bijvoorbeeld een nare opmerking over je maakte. Jouw ervaring en beleving van de gebeurtenis is met name relevant voor de EMDR, niet zo zeer wat er feitelijk is gebeurd. Je kan je in een situatie bijvoorbeeld heel machteloos gevoeld hebben en dit nog steeds zo ervaren als je daar aan terugdenkt.

Na een aantal vragen over jouw herinnering, word je visueel afleid met oogbewegingen. Je volgt een balletje op een stokje en tussendoor wordt gevraagd wat er opkomt. Op die manier brengen wij het verwerkingsproces opgang en zul je merken dat de emotionele lading afneemt en het beeld rustiger wordt. Hierna koppelen we een meer helpende gedachte aan het beeld en wordt de EMDR sessie positief afgesloten.

Wanneer gebruik je EMDR?

EMDR werd in eerste instantie vooral toegepast bij trauma. De afgelopen jaren hebben wij gezien dat EMDR ook erg goed werkt voor andere klachten, waarbij een of meerdere emotioneel geladen beelden een rol speelt. Denk bijvoorbeeld aan angstklachten. Ben je bijvoorbeeld bang voor een paniekaanval, honden, sociale situaties dan kan EMDR het schrikbeeld dat je hierbij hebt behandelen. Bij depressie spelen soms herinneringen van situaties waarin je je machteloos hebt gevoeld.

Met 3-5 sessies kun je al veel minder last hebben van de beelden. EMDR helpt je jouw zelf genezende vermogen aan te spreken in je brein. Hierdoor is het niet nodig om alle situaties aan te pakken, maar werken wij meestal met de 3 meest emotioneel geladen gebeurtenissen.

Weerstand

Voor sommige mensen is het heel eng om terug te gaan naar een gebeurtenis in het verleden die hen pijn gedaan heeft. Vooral bij trauma kan vermijding een rol spelen. Het is goed om jezelf eraan te herinneren dat je de situatie al overleefd hebt. Je hebt het al meegemaakt en erger dan dat kan het niet meer worden, alleen beter. Het is belangrijk dat je het gevoel hebt dat je klaar bent voor EMDR en dat je voldoende vertrouwen hebt in je therapeut, zodat deze je goed door het proces kan leiden. Ervaar je dit nog niet dan is er misschien nog voorwerk nodig in de vorm van uitleg over EMDR en emoties, een therapeutische relatie ontwikkelen of het bespreken van de weerstand.

Vanuit eigen ervaring heb ik gemerkt dat mensen vaak lang rond blijven lopen met traumagerelateerde klachten en hierdoor onnodig lijden en bepaalde automatische patronen opbouwen die invloed hebben op hun relaties en functioneren in de maatschappij. Dit terwijl EMDR een hele mooie, snelle en effectieve manier is om klachten te verhelpen.

Mocht je vragen hebben over de EMDR of het willen ervaren neemt dan contact op!